Mujahadah Itu Pahit Kerana Syurga Itu Manis

ASSALAMUALAIKUM
harap korang semua sihat :)
korang???? 
siapa saja yang baca blog ni :'(

mesti korang, korang dan korang pelik kan??
pelik tak??
pelik kan?? kan??? kan??? 
cakaplah pelik~
[ngah pikir na tulis apa sebenarnya :p]

terus terang, tadi baca blog housemate baru la teringat yang saya dah lama ta update blog saya yang indah nian ini, saya tahu ayat ini poyo
then teringat peristiwa yang berlaku
then terfikir my life yang HAMPIR sebulan kat sini, AUCMS
then, I realize
"YES, THERE'S A LOT TO PAY ON BECOMING....
A GOOD PRE-MEDICAL STUDENT, MEDICAL INSYA ALLAH TO-BE STUDENT 
AND OF COURSE
THE HARDWORK TO BE A DOCTOR
YES! I WANT TO BE A DOCTOR!
the same sentence that I say every single day!
sampai kawan pun dah naik muak denga
"ye.. shakira, kitorang tau.. kitorang pun sama"

"mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis"
ayat yang ditulis oleh seorang teman dekat kotak chipsmore dia
what is this??
she moved to Kolej Mara Banting~
then, adala she leaves us with titbits na mengunyah kan???
Nur Azlyn Ahmad Fauzi.... gudluck at KMB okeh
Alyn dah jadi macam kakak kat kitorang~ 

apa kaitan dengan entry ni??

just wanna tell life here
here, I'm not being me
no, I mean.. yes, I just carry forward myself but in certain point,
I changed
ta nak la sebut what is the changes... 

okay, undeniable I'm not managing my time properly,
I'm not study smart here
[ini perubahan yang buruk yer]
seem like I try my best to study hard
but then, kalau everyday sleep after 12 then bangun about 3
and pagi-pagi buta pergi cafe ambil nescafe or coffee
SERIOUS TAK ADA FUNCTION -,-
lepas tu hari Jumaat, memang terbaek! rehat habis! bila nak study nih???
teringat... study kena constant bukan sedebuk at a time then rest terus at another time
INGAT TU!

then, makan
soal makan, kalau boleh lagi sikit duit keluar lagi bagus
lagi-lagi dah ada fridge.. memang la
rice cooker pun ada
keluar beli lauk ja.. 
macam saya, makan sejenis lauk... jadi dalam 2 ringgit.
bayangkan, nak jimat punya pasal, sehari makan 2 ringgit 
and seriously, malam tadi saya kena tegur dengan seorang individu yang sangat important in my life
ok, bmi saya bawah paras normal =.=

then, ada satu kes,
yang betul-betul menguji iman saya
ya Allah, malam tadi juga, I realize betapa lemahnya dan terlalu rapuhnya iman saya!
saya tak sepatutnya terlalu takut sedangkan Allah ada bersama saya
in fact, Allah selamatkan saya..
banyak kebetulan yang buat saya selamat..
tapi kenapa saya masih lagi tak yakin yang Allah akan membantu saya
saya sepatutnya tenang, sabar, usaha sehabis boleh pastikan kejadian yang sama tak akan berlaku
dan BERTAWAKKAL kepada Allah
tapi???
kenapa dengan attitude saya ni???

"Tak ada satu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; Dan barangsiapa yang beriman kepada Allah; nescaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu"
[al-Taghabun;64:11]

I am so regret dengan my attitude toward the incident
I'm not suppose to do that!
ya akhi, syukran sebab ingatkan diri ini kepada Allah

"Ya Allah, ampunilah aku dan saudaraku dan masukkanlah kami ke dalam rahmat Engkau, dan Engkau adalah Maha Penyayang di antara para penyayang"
[al-A'raf; 7:157]

last but not least,
language
sorry but it seem that I speak English more than Malay HERE!
bukan nak tunjuk bagus
even I have a really broken English
and my grammar is like Ya Allah, [make me dumbfounded for a while]
I just doing my way best to improve my English
IELTS band 7
nice words,
"YOU MUST SPEAK ENGLISH EVERYDAY, EH" :)

mekasih ya akhi :)

oh yea, saya kat sini join usrah
best! ^^
nasib baik pernah join usrah kat sekolah dulu
ta de lah terkial- kial wondering usrah tu apa dan bagaimana
antum sekalian cubalah...
ada tadabbur al-Quran dan topik-topik kami sangat menarik
terima kasih Khalilah Alhuda sebab buat usrah ni
boleh la memperbaharui tajdid setiap waktu
Insya Allah
semoga dijauhkan dari balasan neraka Allah 
[too sosial here]

"Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang- orang yang mahu menerima pertunjuk"
[al-Qasas;28:56]

semoga diri ini diredhai Allah dan antara hamba-Nya yang memperoleh petunjuk. :)


apakah kaitan tajuk saya dengan cerita saya?


menuntut ilmu itu adalah salah satu tuntutan agama
satu ibadah
dalam mencari keredhaan-Nya
dalam masa yang sama
kita menyerahkan jiwa kita kepada Allah


bermujahadahlah! 
biarlah kita perit ketika ini
biarlah banyak halangan dan dugaan
tetapkanlah imanmu
teguhkanlah tajdid mu!
bersungguh- sungguh la dirimu~
pasti syurga menanti mu
Insya Allah

nota kaki:
'Daripada Aisyah r.ha, Nabi s.a.w. bersabda: "Ya Allah! Engkau telah mengelokkan kejadianku, maka perelokkanlah akhlakku."
[riwayat Ahmad]

(Rujukan: Hadis Bimbingan Ke arah mencari reda Allah oleh Ustaz Zahazan Mohamed dan Ustaz Ahmad Hasan Mohd. Nazam)


oh yea, saya activated balik facebook atas beberapa sebab munasabab yang mustahak~
harap maaf dan harap maklum :)

~Bittaufiq Wan Najah~
~Allahumma najihna fil imtihan~

Comments

  1. Aww, jadi tajuk post la! ^^

    ReplyDelete
  2. eeh~ haruslah ok~ sayang alyn ketat2 ^^

    ReplyDelete

Post a Comment