Is This My Jihad?

ASSALAMUALAIKUM

Post kali ni nak simple- simple je.
Tak nak tulis pelik- pelik, sebab sekarang ni rasa macam masa tak cukup je
Sedangkan Allah dah beri masa sama rata kepada semua hamba-Nya
Tengok! ada ke hamba-Nya yang dapat lebih dari 24 jam?? 
Ok lah, kurang dari 24 jam??
Takde kan? kan? 
Even time machine pun tak pernah wujud dalam dunia realiti ni
Ok, kat Back To The Future ada~ 
Bak kata Ustaz Hasan [my lecturer] Ambil lah~ Ambil.. nak sangat. 

"Di saat yang sepi ini, ku duduk seorang diri, memohon keampunan dari Ilahi"
- Fursan: Keinsafan Diri"

Jom kembali ke tajuk
Recently, saya rasa sangat miserable
Sangat- sangat miserable
Tambah pula macam-macam benda yang datang serang
Sakit, berita buruk, semua ada

saya borak dengan seorang rakan
rakan yang baik sebenarnya :)

dia cakap:
"kalau ko struggle sekarang semata nak gi Ireland
baik x payah, 
elok lagi ko simpan duit ko, 
ko melancong gi Ireland."

saya bersetuju
saya silap
saya tidaklah 100% mengambil kata- kata dia
tapi satu perkara yang saya sedar

Allah menguji saya,
kalau saya tak mampu, Allah takkan uji!
Allah dah berfirman:

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Ebgkau hukum kami jika kami lupa atau tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang- orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kami apa yang tak sanggup kami memikulnya, "Beri maaflah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir"
[al-Baqarah;2:286]

kenapa kita nak takut?
takut tak mampu nak hadapi semua ni?
sedangkan Allah dah janjikan kita. 
kalau kita lemah,
kita tahu kita ada Allah :)

itulah silap saya!
sebab hanyut dengan kesibukan
kadang- kadang saya lupa
apa yang sebenarnya saya kerjakan

mana hilangnya
niat asal saya?
saya berusaha, saya struggle 
sebab Allah
saya nak jadi khalifah Allah
yang menyebarkan dakwah dengan cara saya sendiri
dimana saya sekarang?

sebenarnya saya datang kolej ni nak apa?
nak mencari apa?
kekayaan?
cinta?
populariti?
kalau bukan itu niat asal saya
kenapa sekarang ni pelik-pelik je yang saya harapkan?
kan dah salah tu
mungkin sebab itulah, tak dapat keredhaan Allah

kawan baik saya cakap camni kat saya
"Shakira, kalau kau sibuk macam mana pun, kau jangan sekali kali lupa Allah. Jangan lalai.. Jangan sesekali lengahkan solat. Allah mesti tolong kau. Kau cuma perlu tolong diri kau untuk sentiasa ingat kat Dia."





sebenarnya Allah dah bagi kita macam- macam :)
kita tak nampak kan?
kita minta rezeki
tak semestinya Allah bagi dalam bentuk duit
kita minta kesenangan
tak semestinya Allah bagi kita kekayaan
kita minta kebahagiaan
tak semestinya Allah kirimkan pasangan kepada kita kalau belum sampai masanya

Allah bagi kita nikmat
untuk kita usaha cari hikmah di sebalik nikmat itu
Allah bagi kita kesusahan 
untuk bagi kita tabah hadapi kesusahan tu

Allah Maha Penyayang kepada hamba-Nya

"Dan Dia telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dari segala apa yang kamu mohonkan kepadaNya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghinggakannya. Seseungguhnya manusia itu, sangat zalim dan sangat mengingkarinya (nikmat Allah)"
[Ibrahim;14:34]

"Allah meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki. Mereka bergembira dengan kehidupan di dunia, padahal kehidupan di dunia itu (dibanding dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangan (yang sedikit)"
[ar-Ra'd;13:26]

لا إلهَ إلا أنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظّالِمِيْنَ

Daripada Qatadah bin Nu'man, Nabi s.a.w. bersabda: "Apabila Allah mengasihi seorang hamba, Allah mengawasinya daripada dunia (daripada tipu daya dan syahwat dunia) sepertimana seseorang daripada kamu berterusan mengawal sakitnya daripada terkena air (jika sakit itu merbahaya terkena air)."
[riwayat al-Tarmizi dan al-Hakim]



To find a friend that can guide me to find Allah's blessings and barakah is not the main that I want to do, Instead, let me be someone that can guide you my friend~ to gain Allah's barakah.. while you help me and keep remind me of Allah,
I don't want to be your friend only here, on Earth.
 I want to be together with you at al-Adnan
happy in His heaven :)


If Allah the only you have
Then you have everything you need :)

Comments