Awaken

ASSALAMUALAIKUM

ingatkan hari ni nak jadi blog-walker ja
tapi bila buka blog huda, namaku tiada di sudut
baru sedar, agak lama ea tinggalkan blog ni
[errr~ lama sangat ke??]

jalan- jalan lagi
menziarahi blog- blog kawan- kawan
lama kot tak buka
paling best baca blog mun
seronok!

sebenarnya saya pun tak tahu nak menyusun ayat hari ni
walaupun malam tadi berbaris- baris ayat yang saya lakarkan
betul la... bila dah bangun, melakar baris- baru baru
sampai dah hampir terbang
lost to the midst of air.. idea asal
but because of the fact, you can run but you can't hide
dapat balik genggam idea coretan untuk hari ni
yang diskripkan malam tadi

idea ini bermula dengan mimpi ku
saya bermimpi untuk kali kedua
saya ditempatkan di Galway
[dan selalunya mimpi saya jadi kenyataan- just like UPSR, PMR, SPM]
yes, saya dh tahu result saya before saya dpt result

truthfully, saya berharap dapat Cork
saya pun tak tahu kenapa
memang saya suka University College Cork
tapi disebabkan saya mimpi dapat
National University of Ireland, Galway
saya menangis
bangun sahur terus cerita dekat ibu
lepas tu beritahu Kak Syaima
and Kak Syaima kata doa, doa dan doa

but then, satu perasaan tiba- tiba muncul
saya berdoa, saya meminta kepada Allah
tapi saya rasa malu ketika itu
bila satu soalan tiba- tiba je menerjah kotak fikiran
yang tengah blur dan kosong tu

"Kau ni doa banyak- banyak kat Allah,
kau buat tak apa yang Allah suruh???
Kau tinggal tak apa yang Allah larang??
Kau ni hanya pandai meminta minta
tapi tak reti nak jadi hamba yang baik"

hampir tak jadi doa,
tapi kesedaran, 
kalau kita tak minta dekat Allah kita nak minta dekat siapa???
siapa yang boleh bagi kita kejayaan???
siapa yang boleh beri apa yang terbaik untuk kita?
kalau bukan Allah?

NONE!

terus terduduk, tersentak
dalam segan untuk berdoa, menundukkan wajah
seperti orang yang telah melakukan kesalahan
terlalu malu untuk memandang ke atas
sambil satu keazaman dalam diri
sesukar mana perjalanan baru ku ini
sebanyak manapun suara di sekelilingku
inilah cara ku, inilah pilihanku
I have chosen this path and realize it is way too difficult
I will fight hard and harder against nafsi
and be a good abid
although I knew that in my every doa
I will always feel the shame and weak
ya Allah, make me awaken from this sleep T.T

oh yes, the new me
yes, the new me
it is not that I'm becoming someone else
I'm just turning into the new me

"tapi yang jadi masalahnya, bila akhlak tak berapa baik. muka cantik Allah bagi, rasa bangga, riyak, takabbur. bila muka rasa tak berapa nak comey, rasa tak bersyukur, dengki dengan orang lain. bila pakai kemas, rasa nak orang rasa kita ni professinal lah kononnya. bila pakai baju cool, cantik pergi majlis mana-mana nak nampak kita paling menonjol. bila pakai tudung/baju labuh nak orang nampak kita alim."
-Khalilah Alhuda Kamilen-

ya Allah,
peliharalah diriku
peliharalah akhlakku
biarlah aku melakukan semua ini semata keredhaanMu
tidak untuk dipandang
tidak untuk dilihat
hanya keranaMu 


oh, tadi tetiba teringin dengar lagu kat phone
sekali keluar lagu ni
teringat masa kat college kena marah [time sem I] 
sebab hari- hari memanggil hujan dengan lagu ni ^^



~ if Allah is the ONLY you have, you have EVERYTHING you need ~
salam mujahadah, salam imtihan :)

Comments

  1. thanx sudi singgah blog. hehe. insya-Allah, berkat 10 ramadhan terakhir ni, doalah banyak2 supaya dapat apa yang anda minta. all the best, and gud luck.

    ReplyDelete

Post a Comment